Ook al wordt een bril niet meer gezien als een lelijk item, zoals vroeger wel is werd gedaan. Tegenwoordig wordt kan een bril ook wel als fashion statement worden gezien en worden er brillen gemaakt van diverse topmerken, zoals Hugo Boss, Replay, Ray Ban en Chanel. Maar wat als je toch een bril wilt voorkomen of gewoon gezonde ogen wilt behouden dan kan je gerust doorlezen.

We kennen het allemaal wel, van wortels eten blijven je ogen scherp, maar is dit echt waar? In dit artikel gaan we kort in op de stoffen in eten die een steentje bij kunnen dragen aan het verbeteren van je ogen of het tegengaan van achteruitgang.

Voedingsstoffen

Er zijn vier voedingsstoffen die bijdragen aan de gezondheid van uw ogen. Dat zijn de volgende voedingsstoffen, we bespreken hier de drie grootste:

  • Antioxidanten: In vitaminen A, C en E zitten antioxidanten en deze dragen bij aan de gezondheid van de cellen en het weefsel rondom het oog. Daarnaast is er nog geen duidelijk onderzoek, maar wordt er in theorie ook gezegd dat Vitamine C goed is tegen cataract.
  • Omega-3: Omega-3 is goed voor veel dingen en daarom is het ook goed voor je ogen, maar dit leiden we vooral af van het feit dat bij veel oogaandoeningen er een tekort is aan Omega-3.
  • Mineralen: Mineralen (o.a. Zink en Koper) zijn van belang, omdat deze ervoor zorgen dat al het bovenstaande (de Omega-3 en de antioxidanten) goed opgenomen worden door het lichaam.

Voeding

Deze voedingstoffen horen natuurlijk uit bepaalde voeding te komen en we zullen in dit laatste stuk dan ook de correcte voedingsstoffen bij de correcte voeding te matchen.

  • Antioxidanten in Bladgroente: Bladgroente zoals spinazie, peterselie en basilicm zitten vol met antioxidanten. Maar de grootste concentratie antioxidanten is te vinden in niks minder dan onze eigen hollandse boerenkool!
  • Omega-3 in Vis: Zalm, tonijn en makreel zijn rijk aan Omega-3, want Omega-3 wordt vooral gevonden in vissen die rijk zijn in vet.
  • Mineralen in Diverse: Als we ons focussen op Zink dan zien we dat zink vooral voorkomt in melk, kaas en brood. Maar waar we vooral Zink in vinden zijn in schelpdieren en rundvlees.

Wil je beginnen aan een dieet waar je ogen veel profijt aan hebben? Kijk dan ook eens naar de Deen folder volgende week voor de beste aanbiedingen in bladgroente, vis en al het diverse aan mineralen.

5/5 (1)

Review